Forskning viser, at det er en god ide at starte med styrketræning i en tidlig alder, hvis man vil styrke sin muskulatur og undgå skader f.eks. i forbindelse med sport.

TeenPower er et hold, der henvender sig til piger og drenge mellem 10-17 år, der gerne vil starte med styrketræning eller bare ønsker at lære at lave øvelserne korrekt. På Teen Power er der fokus på, at man lærer den rigtige teknik fra starten, så man får det optimale ud af træningen og undgår skader.

Træningen vil blive individuelt tilpasset afhængig af fritidsinteresser, sport og alder. Der er fokus på, at træningen skal være sjov, og derfor vil træningen bl.a. bestå af fælleslege. Holdet er på max. 8 deltagere, så der er god tid til individuel instruktion og kvalitet i øvelserne og deltagerne får desuden en grundig begrundelse for valget af de forskellige øvelser.

Underviser er fysioterapeut Kasia Nagel, der er uddannet styrketrænings-instruktør og har skrevet bachelor om styrketræning for børn og unge.

Desværre hersker der stadig myter om, at styrketræning for børn er ’farligt/usundt’, men dette er ikke tilfældet, når børnene får kyndig supervision og instruktion.

  1. Effects of Plyometric and Resistance Training on Muscle Strength, Explosiveness, and Neuromuscular Function in Young Adolescent Soccer Players. McKinlay et all.
    The Journal of Strength & Conditioning Research: November 2018 – Volume 32 – Issue 11 – p 3039–3050
  2. Strength Training by Children and Adolescents. Council on Sports Medicine and Fitness.
  3. Youth Resistance Training: Updated Position Statement Paper From the National Strength and Conditioning Association. Faigenbaum et al. Journal of Strength and Conditioning Research: August 2009 – Volume 23 – Issue – p S60-S79

Holdet omfatter bla. følgende øvelser og fokuspunkter:

  • Squat – front squat og back squat
  • Dødløft
  • Kettle bell swings
  • Boldøvelser
  • Balanceøvelser (for stabilitet i ankel-, knæ- og hofteled)
  • Pres over hovedet
  • Armbøjninger
  • Kropsstamme
  • Agility (fodarbejde)
  • Mobilitet

Man får:

  • Fysisk styrke
  • Øget kropsbevidsthed
  • Korrekt teknik
  • Sjov og spas
  • Viden om forebyggende træning
  • Tid: tirsdag kl. 16.30 – 17.30
  • Start dato: 12. Nov. 2019
  • Instruktør: Fysioterapeut Kasia Nagel
  • Pris: DKK 600,- (5 sessioner)
  • Tilmelding: proalign@proalign.dk eller kn@proalign.dk
  • Max. 8 deltagere pr. hold